'تاکید بر گزینه نظامی بهترین راه مقابله با ایران است'
نوشته شده توسط : xmovies
دانشمندان هسته ای ایران در یک مرکز غنی سازی اورانیوم

آمریکا همواره اعلام کرده که در استراتژی خود برای متوقف کردن برنامه اتمی ایران گزینه نظامی را کنار نگذاشته است

گروهی از شخصیت‌های دموکرات، جمهوریخواه و مستقل در آمریکا با انتشار گزارشی خواهان افزایش تهدید سیاسی و نظامی ایران با هدف توقف "برنامه هسته‌ای نظامی" این کشور شده‌اند.

مرکز سیاستگذاری فراحزبی (Bipartisan Policy Center) که یک گروه مستقل و متشکل از مقام های سیاسی و نظامی کنونی و سابق آمریکاست در گزارشی که روز چهارشنبه (اول فوریه - ۱۲ بهمن) منتشر کرد، اعلام کرد بزرگترین بخت برای متوقف کردن تلاش ایران در جهت به دست آوردن سلاح هسته ای، نمایش عزم ایالات متحده برای کاربرد نیروی نظامی جهت متوقف کردن آن است.

بی بی سی فارسی در گفتگویی با بلیز میزتال، دبیر بخش امنیت ملی در مرکز سیاستگذاری فراحزبی از او درباره علت تاکید این گزارش بر لزوم تاکید بر گزینه نظامی جویا شد.

بلیز میزتال گفت: "عصاره این گزارش که "متوقف کردن ساعت" نام گرفته، دقیقا ً بیانگر این باور ما است که برنامه هسته ای ایران باید متوقف شود. دادن اجازه دستیابی به سلاحهای هسته ای به ایران تبعات غیر قابل قبولی خواهد داشت، نه تنها برای امنیت ایالات متحده و منطقه، بلکه برای اقتصاد و امنیت سراسر جهان. علت تمرکز ما بر گزینه نظامی در بین گزینه های دیگری که برای متوقف کردن برنامه هسته ای ایران وجود دارند، دو دلیل مکمل هم دارد: اولا ً وقتی رهبران جهانی و خصوصا رهبران ایالات متحده مرتب از باز بودن همه گزینه ها صحبت می کنند، گزینه نظامی معمولا ً محل بحث قرار نمی گیرد. ما ظرف دو سال و نیم گذشته شاهد تنگ تر شدن حلقه تحریمها بوده ایم، اما در باره اینکه آیا باید گزینه نظامی را اتخاذ کنیم و این گزینه چقدر می تواند موقر باشد، بحث علنی صورت نگرفته.

دلیل دوم این است که ما فکر می کنیم آغاز بحث درباره گزینه نظامی می تواند پیام مفیدی به ایران و به جامعه جهانی منعکس کند. این بدان معنی نیست که ما آرزوی آغاز جنگ را داریم، اتفاقا ً کاملا ً برعکس. اما ما اعتقاد داریم که در این مقطع بهترین گزینه برای امیدوار بودن به صلح، دقیقا ً تهدید به جنگ است. نگاهی مختصر به تاریخچه برنامه هسته ای ایران نشان می دهد که هنگامی که ایالات متحده و متحدانش در سال ۲۰۰۳ عراق را اشغال کردند، ایران برای حدود یک سال برنامه غنی سازی خود را متوقف کرد، چون رهبران ایران نگران بودند به فرجامی شبیه صدام حسین دچار شوند. در نتیجه ما اعتقاد داریم اگر رهبران ما عزم راسخشان را برای توسل به گزینه نظامی برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته ای نشان دهند، ایران ممکن است در پافشاری خود بر ادامه این برنامه تجدید نظر کند.

آقای میزتال در دوره ریاست جمهوری جرج بوش، رئیس جمهوری سابق آمریکا، مقامهایی حتی در ارشد ترین سطوح دولت خواستار اتخاذ گزینه نظامی علیه ایران بودند ولی در آن دوره، بیشترین مخالفت نسبت به این ایده ها از سوی فرماندهان ارشد پنتاگون و حتی سیا مطرح شد. آیا به نظر شما اکنون رویکرد محافل نظامی امنیتی آمریکا نسبت به این گزینه تغییر کرده است؟

اولا ً در تیمی که در تهیه گزارش ما دست داشته اند، سه ژنرال چهار ستاره و دریادار بازنشسته حضور دارند، از جمله ژنرال چاک والد که در پرونده خود فرماندهی نیروهای هوایی در عملیات افغانستان را بر عهده داشته است. ژنرالهایی با تجربه که در این گزارش می گویند هر چند هر نوع اقدام نظامی علیه ایران یا هر کشور دیگری یک نتیجه دهشتناک است، اجازه دادن به ایران برای اینکه به سلاح هسته ای دست یابد فرجامی به مراتب بدتر است. اما من فکر می کنم یکی از دلایلی که ما را بر آن داشت که این گزارش را منتشر کنیم، شنیده شدن همان ملاحظاتی است که شما به آن اشاره کردید.

شما دیده اید که رابرت گیتز و لئون پانه تا، وزرای دفاع سابق و فعلی هر دو گفته اند که گزینه نظامی می تواند تبعات ناخوشایندی برای ما داشته باشد. ما در حالی که فکر می کنیم باید تبعات اقدام نظامی ارزیابی شده و در نظر گرفته شوند، اما در عین حال اعتقاد داریم که در راستای سیاست اعلام شده دولت ایالات متحده، دلیلی وجود ندارد که ما به داشتن این ملاحظات اعتراف نکنیم، اما اگر عزم خود را برای باز نگه داشتن همه گزینه ها نشان دهیم، نتایج به مراتب بیشتری در عرصه دیپلماتیک به دست خواهیم آورد.





:: برچسب‌ها: مکزیک , موسیقی ,
:: بازدید از این مطلب : 480
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 13 بهمن 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید

/weblog/file/img/m.jpg
نیما در تاریخ : 1390/11/13/4 - - گفته است :
سلام وب جالبی داری اگه موافق تبادل لینک هستی ادرس من لینک کنhttp://nima1366.loxblog.com/


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: